Voip

Telefoneren via een internetverbinding wordt steeds vaker gebruikt. VOIP staat voor Voice Over IP. Bij VoIP wordt het Internet of een ander IP-netwerk gebruikt om spraak te transporteren. Hierdoor wordt telefonie mogelijk op datanetwerken en ontstaat de mogelijkheid om de voorheen traditioneel gescheiden werelden van spraak en data samen te voegen. Hierdoor is nog slechts één infrastructuur nodig en kunnen bovendien nieuwe producten en diensten worden ontwikkeld.

Kwaliteit
De kwaliteit van het signaal kan beter zijn dan bij traditionele analoge telefonie als de onderliggende digitale verbinding goed is. Gebruikers van het eerste uur vonden zelfs soms de kwaliteit "te goed" omdat de lijn, door het gebrek aan ruis, 'dood' leek.

De "kwaliteit van het signaal" is iets anders dan "gesprekskwaliteit". De "gesprekskwaliteit" wordt bepaald door de methode waarmee het geluid gedigitaliseerd en gecodeerd wordt. Een stuk soft- of hardware dat deze functie implementeert wordt een codec (in dit geval: spraakcodec) genoemd. Sommige codec's coderen zo efficiënt dat er heel weinig bandbreedte nodig is, maar de geluidskwaliteit (gesprekskwaliteit) is dan ook minder, en bijvoorbeeld vergelijkbaar met mobiele telefonie (gsm).

Bekabeling
Kantoor-omgevingen kunnen volstaan met minder bekabeling omdat de pc en de telefoon dezelfde infrastructuur werken. Er hoeven dus geen aparte telefoonkabels aangelegd te worden.

Locatie onafhankelijk
Bij analoge telefonie is een telefoonnummer gekoppeld aan een locatie. Bij VoIP is een telefoonnummer gekoppeld aan een VoIP account (gebruikt in hardware of software). De locatie van het VoIP account is daarbij willekeurig. Een VoIP toestel kan daarmee functioneren op iedere locatie waar het toestel verbinding heeft met het internet, ook in het buitenland.

Ook binnen bedrijven zijn toestellen eenvoudig te verplaatsen zonder dat dit invloed heeft op het telefoonnummer of het functioneren van het toestel.

Zodra er meerdere telefoons met het zelfde nummer zijn ingesteld en deze op andere locaties plaatst zullen ze allemaal overgaan zodra er gebeld wordt. Ideaal als men meerdere locaties heeft en altijd met hetzelfde nummer bereikbaar wilt zijn.

Nummers en Landen
Het is niet alleen mogelijk om Nederlandse nummers aan te vragen maar ook nummers uit vele andere landen. De gesprekskosten zullen ook erg laag zijn want onze centrale zit in Nederland. Met een buitenlands nummer heeft u geen extra gesprekkosten per minuut!

Extra diensten
Het systeem is uitgerust met vele extra's. Zo is er een voicemail aanwezig voor als er niet opgenomen wordt. Daarbij is de voicemail af te luisteren via de telefoon, echter wordt het ingesproken bericht ook naar u gemaild. Verder kunt u het nummer ook laten doorschakelen naar bijvoorbeeld uw mobiel.

Tevens zijn er vele opties mogelijk. Voor meer informatie kunt u altijd contact opnemen met ons.